Hans Treffers

Een allround opleiding...

Studeerde af aan de Nederlandse Film en TV academie in Amsterdam op de vakken Scenario, Regie en Montage. Zijn eindexamenfilm “Uitzicht” met o.a. Jacques Commandeur, Marina de Graaf, Kees Prins en Arjan Ederveen werd aangekocht door de NPS en geselecteerd als officiële Nederlandse inzending voor het Europese festival voor studentenfilms in München.

Van speelfilm naar commercials...

Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest als filmeditor voor verschillende TV omroepen en als geluidseditor bij een aantal Nederlandse speelfilms zoals “Van geluk gesproken”, “Mama is Boos” en “Op hoop van Zegen”, specialiseerde hij zich in de montage van commercials en promotiefilms. Al snel werd dit uitgebreid met het schrijven en regisseren van dit soort filmproducties. Aanvankelijk nog in vaste dienst bij een van de leidende procenten op dat gebied, maar na een paar jaar al freelance, produceerde  hij een lange rij commercials en corporate programma’s voor opdrachtgevers als Philips, Ahold, KLM, KPN, ABN-AMRO, McDonalds en the New Straits Times. Hij behaalde daarvoor onderscheidingen in binnen en buitenland, onder andere de prestigieuze Award voor “Beste STER-commercial van het jaar”, voor KLM.

Internationale documentaires...

Naast deze opdrachtfilms werden ook documentaires geproduceerd vaak in ander delen van de wereld. Hij regisseerde een aantal afleveringen van de onderscheiden documentaireserie “Great Castles of Europe” voor Discovery Channel en een 13-delige documentaire serie die hij regisseerde, monteerde en produceerde voor RTM in Maleisië; “For a bowl of Rice”.

Televisie soaps & fictie...

Ook drama producties bleven actueel. Voor John de Mol producties werd ondermeer de regie gedaan bij een aantal TV soaps, zoals “Plantage Allee”, “Foreign Affairs” (een Argentijnse productie) en een aantal afleveringen van de serie “Medisch Centrum West”.

De productie van commercials werd uitgebreid met het produceren van een groot aantal promotie en wervingprogramma’s voor de Landmacht en Koninklijke Marine. Deze programma’s vormden steeds vaker de basis voor interactieve media, zoals “Mission UNDO” een programma waarmee, aan de hand van een serie speelfilm fragmenten, kan worden getoetst of militairen over voldoende kennis van het Humanitair recht beschikken om wereldwijd te kunnen worden uitgezonden. Ook hierin werden verschillende onderscheidingen behaald, waaronder de prestigieuze Grand Award op het filmfestival van Rome waar “de Infanterist”, een promotiefilm over het Nederlands Infanterie museum, met deze hoogste eer mocht gaan strijken.

Reality & what's next..?! 

De laatste jaren werd freelance emplooi gevonden bij spraakmakende reality programma’s. In België de samenstelling van het programma “Beautiful” voor producent Kanakna en in Nederland de eindredactie van verschillende programma’s voor Talpa producties zoals “de Gouden kooi”, “Mijn man kan niet dansen” en “Can’t buy me Love”.

 

Naast de ontwikkeling van een aantal documentaires, al dan niet in opdracht, wordt op dit moment ook gewerkt aan een nieuwe speelfilm “End of the Line”. Een project dat oorspronkelijk werd geselecteerd door de Filmintendant en waarbij zich nu inmiddels ook een Engelse coproducent zich heeft aangesloten, het gerenommeerde Parallax Films (Sally Hibbin/Ken Loach) uit Londen.